چرا رژیم الکالین بهتر از غذاهای اسید ساز است؟

 

alkaline diet


رژیم الکالین یک رژیم غذایی قلیایی ساز است که می تواند بجای خوراکی های اسید ساز استفاده شود. با کمک این رژیم می توان اسیدتیه یا قلیایی بودن بدن خود را خودمان تعیین کنیم.

همچنین این رژیم می تواند باعث پیشگیری از برخی بیماری ها، ارتقاء سلامتی و افزایش طول عمر شود.

چگونه می توان از طریق غذا بدن را قلیایی کرد؟

با کمک رژیم الکالین ما بیشتر غذاهای خود را از خوراکی های توصیه شده در این رژیم انتخاب می کنیم. به این ترتیب اگر ما بتوانیم تقریبا ۸۰ درصد غذاهای خود را قلیایی انتخاب کنیم در واقع توانسته ایم بدن خود را قلیایی کنیم. برخی از خوراکی های توصیه شده در این رژیم شامل موارد زیر هستند.

آنها عبارتند از:

·       سبزیجات

·       میوه جات

·       بادام

·       عدس

·       محصولات سویا

·       غلات جوانه زده

غذاهای اسید ساز کدامند؟

کسانی که این رژیم را برای دنبال کردن انتخاب کرده اند باید از مصرف خوراکی های پر اسید خودداری کنند. خوراکی های اسید ساز عبارتند از:

·       چربی ها

·       غذاهای فرآوری شده

·       قهوه

·       نشاسته ها

·       سس مایونز و کچاپ

·       جوش شیرین

·       الکل

تاثیر غذاهای پر اسید بر بدن

خوراکی های اسیدی می توانند باعث ایجاد حالت اسیدوز در بدن بشوند. در این حالت بدن مستعد ابتلا به انواع بیماری ها و عفونت ها می شود. اما اگر بخش بزرگی از برنامه غذایی ما خوراکی های قلیایی باشند، بدن می تواند به خوبی خود را به حالت تعادل برساند و مکانیسم های زیادی برای تنظیم دقیق هورمون ها به کار ببندد.

در این رژیم نباید بیشتر از ۲۰ درصد از غذاهای اسید ساز استفاده شود، زیرا در هر حال غذاهای قلیایی باید غلبه داشته باشند.

آنها عبارتند از:

·       گوشت قرمز

·       مرغ

·       تخم مرغ

·       محصولات لبنی

·       نوشیدنی های شیرین

·       تنقلات

 مزایای رژیم الکالین

مواد غذایی مورد استفاده در این رژیم، شامل طیف گسترده ای از سبزیجات، میوه جات، غلات و پروتئین های گیاهی است. طرفداران این رژیم معتقد هستند با استفاده از این الگوی غذایی، کاهش وزن داشته اند و  مشکلات روده ای کمتری را تجربه کرده اند.

یکی دیگر از مزایای این رژیم این است که با مصرف غذاهای قلیایی نیازی نیست سایر غذاها را حذف کرد بلکه تنها کافی است آنها را کمتر مصرف کنیم. همچنین خرید مواد غذایی این رژیم گران قیمت نیستند.

پیشگیری از پوکی استخوان

یکی از مزایای مهم این رژیم پیشگیری از پوکی استخوان است. با استفاده از رژیم قلیایی مقدار کلسیم از دست رفته از طریق ادرار کاهش می یابد. به همین دلیل خطر پوکی استخوان و شکنندگی استخوان کاهش می یابد.

پیشگیری از بیماری قلبی

از آنجایی که در این رژیم مصرف چربی و کالری کم است، بنابراین به طور طبیعی وزن هم کاهش می یابد و این می تواند باعث سلامت قلب و پیشگیری از بیماری های قلبی شود.

پیشگیری از بیماری کلیه

به طور کلی افرادی که از رژیم الکالین استفاده می کنند غذاهای کم اسید مصرف می کنند و این می تواند باعث پیشگیری از بیماری کلیه شود و یا روند بیماری را کند تر کند.

توصیه هایی برای بکار بردن رژیم الکالین

بهترین نتایج در طولانی مدت بدست می آیند. بنابراین بهتر است ابتدا از تغییرات کوچک در نحوه غذا خوردن خود شروع کنیم.

-         حذف خوراکی های اسیدی را از یک وعده در روز شروع کنید.

-         یک وعده غذایی روزانه را بدون شکر و خوراکی های فرآوری شده سپری کنید.

-         عدم مصرف شیرینی ها را از صبحانه شروع کنید.

-         یک یا دو روز در هفته گوشت نخورید.

آیا رژیم الکالین برای بیماران خاص خوب است؟

از آنجایی که این رژیم تمام خوراکی های فرآوری شده، چرب، شور و شیرین را ممنوع کرده است بنابراین می تواند به کنترل بسیاری از بیماری ها کمک کند. حتی برخی از مطالعات نشان داده اند که بدن در یک محیط قلیایی بهتر می تواند با بسیاری از بیماری ها مبارزه کند.

حرف آخر

پیروی از یک رژیم قلیایی ممکن است سخت باشد زیرا شما باید از بسیاری از غذاهای گوشتی و شیرینی ها پرهیز کنید. همچنین غذا خوردن در بیرون از خانه می تواند چالش برانگیز باشد.

علاوه بر آن رژیم الکالین به تنهایی نمی تواند باعث کاهش وزن شود زیرا یک عامل مهم در کاهش وزن فعالیت بدنی است. در هر حال بهتر است قبل از انتخاب این رژیم با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

آیا رژیم تخم مرغ یک رژیم مد روز است؟

طرفداران رژیم سیب چه می گویند؟

آیا رژیم تثبیت وزن واقعا موثر است؟